NAUKA JAZDY SZCZECIN, NOWOGARD, GRYFINO

Vmax

to najszybsza droga do prawa jazdy

    Ministerstwo chce, by także dorośli cykliści musieli posiadać kartę rowerową. Pomysł budzi kontrowersje wśród użytkowników jednośladów.

    Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wprowadzenie obowiązkowej karty rowerowej dla dorosłych cyklistów. Zdaniem ministerstwa, poprawi to znajomość przepisów ruchu drogowego i zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem cyklistów. Pomysł zdziwił środowiska rowerzystów. Obecnie kartę rowerową muszą posiadać tylko nieletni cykliści. Jeśli zmiany wejdą w życie, dotkną tych, którzy karty rowerowej nie mają. Sprawią też kłopot tym, którzy swoje karty zgubili lub wyrzucili. rewerzysci

    Osób, które nigdy nie miały karty jest niewiele. Obecnie zdobywa ją większość uczniów szkół podstawowych, zwykle w klasie piątej. - Prawie wszystkie dzieci podchodzą do egzaminu. Chcą mieć kartę rowerową, bo to ich pierwszy poważny dokument - mówi Piotr Bara, dyrektor szkoły podstawowej nr 138 w Łodzi. Policja nie komentuje pomysłu ministerstwa. Jednak z jej statystyk wynika, że to nie brak kart rowerowych jest dla cyklistów groźny. W zeszłym roku w regionie łódzkim doszło do 667 wypadków z udziałem rowerzystów. Ale tylko około 205 zostało przez nich spowodowanych. - Dwie trzecie wypadków, w których biorą udział rowerzyści, powodowanych jest przez kierowców - przyznaje asp. Marzanna Boratyńska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi. - Najczęściej do wypadków dochodzi na przejazdach rowerowych, gdzie cykliści mają pierwszeństwo. Jadą zgodnie z przepisami, ale kierowcy im nie ustępują - wyjaśnia policjantka.

    Dlatego pomysł wzbudził wątpliwości osób związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Bartosz Domaszewicz, łódzki radny (PO) i były przewodniczący komisji transportu, jest zdania, że pomysł jest zły. Nie tylko z powodu mówiących o winie kierowców statystyk. - Chodzi też o równe traktowanie - mówi Domaszewicz. - Co mielibyśmy zrobić z obywatelami innych państw, w których kart rowerowych nie ma? Zabronić im w ogóle jazdy na rowerze? - pyta. Jak podkreśla radny zgodnie z konwencją wiedeńską o ruchu drogowym nie można wymagać od kierującego rowerem w ruchu międzynarodowym jakichkolwiek uprawnień ani karać go za ich brak. Jednak część osób jest zdania, że od rowerzystów powinno się jakoś wymagać znajomości przepisów. - Widziałem ostatnio kobietę, która jechała zupełnie bez sensu. Wjechała w ulicę, zawróciła, potem przejechała w poprzek po pasach - wylicza Piotr Kolenda, łódzki rowerzysta i autor bloga Rowerologia. - Może niekoniecznie od razu powinna to być karta rowerowa, ale jakieś szkolenie dla rowerzystów z przepisów by się przydało - dodaje. Także większość naszych Czytelników uważa, że karta rowerowa powinna być obowiązkowa. Myśli tak 59 proc. uczestników naszej internetowej sondy.

    W Łodzi problem cyklistów nie znających przepisów może być wkrótce szczególnie widoczny. 30 kwietnia ruszy rower publiczny. W mieście pojawi się tysiąc wypożyczanych na krótkie dystanse rowerów i nowi użytkownicy. - W związku z tym mamy pewne obawy - przyznaje asp. Boratyńska. - Na rower wsiądą osoby, które od dawna nie jeździły. Dlatego będziemy się przyglądać i przypominać o zasadach bezpiecznej jazdy. Już teraz na naszej stronie są zasady - dodaje.

Karta rowerowa  (obecnie) znak rowerzysci

    Egzamin można zdawać od 10. roku życia. Wcześniej mały rowerzysta traktowany jest jako pieszy. Powinien jechać chodnikiem. Obok niego chodnikiem mogą jechać towarzyszący mu rodzice.

Potrzebują jej osoby do 18. roku życia.

    Bez niej nie mogą jeździć po ulicach. Jednak po ukończeniu 18. roku życia karta jest niepotrzebna.

W szkole albo w ośrodku.

    Kartę rowerową można zdawać w szkole. Zajęcia prowadzone są podczas zajęć technicznych przez nauczyciela wychowania komunikacyjnego. Kartę wydaje dyrektor szkoły. Kto nie jest uczniem, może zdać egzamin w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego lub ośrodku szkolenia kierowców. Kartę wydaje wtedy dyrektor ośrodka.

Wymagania.

    Dla zdania egzaminu trzeba znać przepisy ruchu drogowego, znaki drogowe, wykazać się umiejętnością jazdy na rowerze oraz podstaw udzielania pierwszej pomocy. Egzamin składa się z części praktycznej i teoretycznej. Część praktyczna odbywa się zwykle w miasteczku ruchu drogowego. Nie ma egzaminu w ruchu ulicznym.

kontrapas rowerowy znak t 22 svg


 

 

 

 

Artykuł pochodzi z Dziennik Łódzki
Czytaj więcej